En blomma i öknen

måndag 18 februari 2019

Sportlov

Hej. Eller va de låter dumt..

Nu har vi kört igång lite lov för barnen. Skönt för dem att tänka på annat lite och få lite sovmorgon. Fast jag önskar ju att jag hade jobb så jag kunde få jobba för jag vet hur de kommer se ut om 2-3 dagar. Bråk som avlöser varandra. Men jag försöker att göra saker så de slipper va bråk, men de märks tydligt att Roxanna börjar bli äldre och mer och mer inte alls vill leka vissa stunder då hon vill va för sig själv. De kommer mer och mer. Jag kan leka med Jouline en stund, då brukar hon oftast leka doktor så får jag va patient. Men de brukar sluta med att jag är döende och dör sen går hon iväg..  :P
Det är då man börjar fundera på om man är tråkig? :O

Imorgon ska jag på uppföljning på VPM (vuxenpsykiatriskamottgningen för er som inte vet ;P) pga att jag tar concerta för min ADHD. Så min farmor och farfar kommer och passar mina huliganer då. Så de blir väl bltr puls och sen sitta och prata om hur jag mår och sånt. Jag vill egentligen inte men har inte så mö val. Pga min sjukdom så måste jag ha koll på min bltr och eftersom concerta är puls och bltr höjande så är de ännu viktigare att de kollas. Vet inte om jag nämnt de att jag har en njursjukdom? hmm får scrolla ner och kika sen. Men det kommer ett enskilt inlägg om det. Det är en sjukdom jag ALDRIG hört talas om innan. En av mina föräldrar fock veta att han/hon hade den sommaren 2017, och jag kollade mig förra sommaren pga att lugna mig själv, så jag bokade tid på VC och de gjorde en fysisk undersökning och blodprover samt urinprov som va UA. (utan anmärkning) Sen måndagen efter midsommar så var jag på ett inbokat ultraljud som ingår i utredningen kring denna sjukdom och där visade de sig att liksom en av mina föräldrar är jag bärare av denna sjukdom. Jag har alltså, vätsekfyllda cystor i mina njurar, och hade multipla cystor i båda njurar och HÖ njure är 17 cm och VÄ 15 cm. Samt att jag har cystor i min lever också. 8 st sammanlagt. Och gränsen är 10 för att ha denna sjukdom i levern med. Men de har sagt att med största sannolikhet har jag de i levern med. Men ialla fall, dessa cystor växer, och de gör att mina njurar också växer. Och cystorna tar över all vävnad i njurarna och tillsist kommer jag få njursvikt och därmed kommer jag behöva en transplantation och dialys i väntan på transplantation. Mer om de i ett annat inlägg.

Solen skiner faktiskt här idag, är våren påväg? Vi hoppas på det ialla fall så vi kan börja va ute mera utan att vi ska bli leriga och överdrivet smutsiga. Eller vi, jag menar barnen. ;).

Och snart är de även ett årsen som våran Malou fick somna in, denna period påminner så mkt om henne. Hon älskade snön, men också våren. Hon fick sånna lyckorus på våren. Det var så underbart att se och uppleva. Men hon saknas varje dag. Jag kunde bli tokig på den där hunden. Hon va smart, så jädra smart. Och hon hade mkt hyss för sig. Men man kunde inte va arg på henne så länge för hon stod bara å titta på en vifta med sin stora yviga svans och la huvudet på sne. Åh älskade Malou.. Jävla cancer och tumörer.
Ska skriva lite längre fram om vad som hände och så. Men tänkte att de ska bli ett årsdags inlägg.

Nu ska jag ta och städa, medans liten orkan sover. Fast det känns överkurs att städa. Jag plockar upp och han river ut. Story of livet med småbarn.. :P

Tills nästa gång.. bye

Inga kommentarer: