En blomma i öknen

tisdag 10 september 2013

Glöm inte Roxanna, hon blir ju faktiskt storasyster

Detta inlägg riktar sig mest mot mina vänner, famlij, nära och kära!

Jag har idag gått här och funderat, och insett att snart (lite mer än 1 månad kvar) blir vi fler på riktigt, jag har tvättat kläder, filtar, sängkläder m.m. Tvättat av leksaker och tvättat dem i tyg. Lite boande om ni förtstår. Plockat upp babysitter, mobil, parasoll till vagnen, bad insats till badkaret, balbaljan skiter jag i för den måste man ha en plopp till. Och jag orkar inte, eller kan inte lyfta på allt i förrådet för att hitta en liten gummi grej. Roxanna har hjälpt till att plocka fram och tvättat av leksaker och hängt upp bebiskläderna.

Så till det jag egentligen skulle skriva var att när bebisen väl har kommit så snälla, snälla tänk på Roxanna med. Hon har faktiskt blivit stora syster och förtjänar exakt lika mycket uppmärksamhet som bebisen. Så om ni kommer hit och hälsar på och har med er presenter, gåvor eller dylikt till bebisen så har med er något litet paket till storasyster med. Annars blir de alldeles för enkelt att Roxanna lätt kan (läs kan, jag säger inte att hon blir utan det KAN hända) bli svartsjuk och inte alls acceptera att hon har fått ett syskon som kräver lika mycket uppmärksamhet av mig och Daniel som hon kräver. Det kommer antingen bli en enkel match att hantera henne och hon kommer inte göra några som helst vändningar och acceptera det nya lilla livet och att vi blir fler. Eller så blir det en kamp, en kamp och match varje dag. Ett ständigt krig, det är inte lätt att behöva dela mamma och pappa med någon annan. Har sett och hört så många som fått verkligen kriga med sina barn när det nya syskonet kommer.
"Mamma är värst i världen, och henne kan vi slå och hata för hon har ett nytt barn som hon älskar mer eller istället för mig". Jag vet själv hur det är att få syskon, jag har 5 st. Och ju äldre jag blev desto mer förstod jag att jag inte blev mindre älskad av mamma eller pappa för att ett nytt barn kommer till världen.

Och för att underlätta detta för henne själv så glöm för F*N inte Roxanna! Hon förtjänar paket hon med även om de kanske inte verkar så i era ögon. För av oss kommer hon få paket för att hon blivit storasyster. Det behöver inte va super dyra saker. Ex, pärlor, kritor, en tröja, en billig leksak. Bara hon får känna att hon inte är bortglömd.

Inga kommentarer: